Skrytá zbraň Igora Matoviča alebo prečo nepotrebuje hovorcu

Najčastejšie sa pri hodnotení kampane Igora Matoviča na sociálnych sieťach skloňujú jeho dve videá z Cannes a Cypru. Málokto si však uvedomuje, že za jeho úspechom na Facebooku je dlhodobé a veľmi efektívne využitie aj iného nástroja – svojho súkromného profilu. Ten má síce iba 3,5-tisíc priateľov, ale má okrem toho viac ako 83-tisíc followerov, čím sa radí medzi najsledovanejších politikov na Slovensku.

Keď sa však pozriete na rebríčky najväčších profilov politikov, Igor Matovič v nich nebýva zaradený.

Dôvod je jednoduchý. Kým pri oficiálnych stránkach ostatných politikov sa dajú údaje o príspevkoch a počtoch interakcií sťahovať automaticky, Facebook to pri osobných profiloch neumožňuje a tak Matovičove celkové čísla sú na prvý pohľad neviditeľné. Pozreli sme sa preto na jeho profil detailnejšie, manuálne si prešli všetky statusy a spravili aj prvé porovnanie výkonnosti jeho profilu s inými predsedami strán. A výsledok je veľmi zaujímavý.

Po vzore Trumpovho Twitteru

V prvom rade je celkom netradičné, ako svoj facebookový profil Igor Matovič využíva. Napríklad frekvenciou príspevkov. Celkovo mal od 10. januára až do 19. marca na svojom profile 296 príspevkov, teda viac ako 4 posty na jeden deň. Na rozdiel od iných politikov, ktorý si dávajú záležať na profesionálnych fotkách alebo videách, využíva najviac obyčajné textové statusy, tvoria takmer polovicu obsahu.

Navyše, zvyčajne sú pomerne krátke v podobe niekoľkých viet, priemerný príspevok má len niečo menej ako 200 znakov. Matovič tak využíva profil ako instantný feed svojich názorov a myšlienok a namiesto remeselného spracovania príspevkov uprednostňuje rýchlosť a autenticitu. Nepripomína vám to trocha Twitter jedného amerického prezidenta? 🙂 

Lekcie z efektivity

Dáta z profilu predsedu OĽANO pekne ilustrujú celkový rast strany posledné dva mesiace pred voľbami. Od začiatku januára počet interakcií (likes, comments a shares) na jeho profile kontinuálne rástol, viditeľné sú aj nárasty pri oboch slávnych videách a najmä vo volebný deň, kde predznamenali drvivý úspech OĽANO. Po voľbách už pravidelne dosahoval denne viac ako 10-tisíc interakcií.

Ešte zaujímavejšie sú tieto čísla, keď ich porovnáme s výsledkami ostatných predsedov politických strán. Najúspešnejšie oficiálne stránky v počtoch interakcií pred voľbami mali Beblavý, Kiska a Truban. Predseda PSS mal od januára na svojej stránke cca 443-tisíc interakcií. A osobný profil Igora Matoviča? Viac ako 483-tisíc, teda suverénne najviac zo všetkých.

PolitikPočet interakcií
Matovič483 022
Truban443 851
Kiska403 041
Beblavý312 642
Sulík297 667
Fico286 715
Kotleba203 551
Kollár169 200
Hlina105 206
Danko78 489
Drucker17 024
Bugár12 260

A to najlepšie na záver. V podstate všetci ostatní politici využívali na dosiahnutie týchto čísiel masívne promovanie príspevkov. Napríklad Michal Truban minul na dosiahnutie čísiel vyššie len v tomto období dvoch mesiacov 72-tisíc EUR (pozn. časť z nich mohla ísť aj na dark posty, teda nemusia byť úplné). Keďže príspevky na súkromných profiloch sa sponzorovať nedajú, Matovič dosiahol najlepšie výsledky bez použitia čo i len jedného eura!

PolitikPočet interakciíBudget (€)
Matovič483 0220
Truban443 85172 322
Kiska403 04137 168
Beblavý312 64258 492
Sulík297 66733 836
Fico286 71523 975
Kotleba203 5510
Kollár169 2008 683
Hlina105 2067 348
Danko78 48912 808
Drcuker17 0240
Bugár12 26010 754

Facebook namiesto hovorcu

Aj keď si tento komunikačný nástroj nového premiéra zatiaľ veľa ľudí píšucich o politike a komunikácii nevšimlo, jeho dosah a efektivita ukazujú, že bol dôležitou súčasťou úspechu OĽANO na sociálnych sieťach a hlavne v budovaní silného brandu ich predsedu. Zároveň spôsob, akým Igor Matovič svoj profil využíva, dáva tušiť, že bude patriť k jeho hlavným kanálom pri komunikácii s verejnosťou.

Možno aj novinári alebo jeho koaliční partneri by si mohli začať zvykať, že namiesto klasických tlačových správ alebo konferencií, budú musieť reagovať na virálne statusy. Nový premiér tak môže cez svoj profil veľmi rýchlo a efektívne nastoľovať mediálnu agendu alebo reagovať na politický vývoj. Napríklad po vzore Twitteru aktuálneho prezidenta sediaceho v Bielom dome.