Porovnanie výdavkov politických strán na online reklamu

6. January 2020

Skúsenosti zo sveta, napríklad z posledných volieb v UK ukazujú, že online sa stáva kľúčovým komunikačným a reklamným nástrojom v predvolebných kampaniach. Netýka sa to len Facebooku, ale aj reklamy na Youtube a Google.

Ak sa pozrieme na výdavky slovenských politických strán dva mesiace pred parlamentnými voľbami, viditeľné sú výrazné rozdiely.

Napríklad koalícia PS/Spolu si ide svoje cez Google, ktorý zahŕňa nielen bannerovú a textovú reklamu, ale aj videoreklamu na Youtube. Od konca leta minuli len na tento kanál už viac ako 120-tisíc eur, čo je dvakrát viac ako všetky ostatné strany dokopy!

BTW, PS/Spolu patria s tým číslom aj medzi TOP spenderov v celej EÚ, celkovo sú na 22. mieste zo všetkých európskych politických strán.

EDIT: Ide o údaje databázy politických reklám od Google, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou nie sú úplné a skutočné výdavky na tento kanál nie je preto možné spoľahlivo presne vyčísliť.

Na Facebooku má najvyššie spendy na reklamu zatiaľ Smer, ktorý minul najviac prostriedkov nielen na propagáciu svojho profilu, ale aj na promovanie príspevkov svojho predsedu Roberta Fica.

Pred nami sú najdôležitejšie dva mesiace kampane, ale už teraz sa ukazujú odlišné stratégie jednotlivých strán. Niektoré investujú do online reklamy značnú časť celkového budgetu, nájdu sa však aj také čo sa spoliehajú viacmenej len na organický reach alebo neriešia online takmer vôbec. Bude zaujímavé sledovať, či sa to do volieb ešte výraznejšie zmení a aspoň strany, ktoré majú mladšie cieľovky do online výraznejšie zainvestujú.

Máte zaújem o bezplatný komunikačný audit?

Kontaktujte nás:

Email: toth@katedrakomunikacie.sk

Mobil: +421 908 169 879

Nechcete zmeškať novú analýzu?

Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.


Informácie o spracúvaní osobných údajov. Z odberu sa môžete odhlásiť kedykoľvek kliknutím na odkaz v pätičke newslettra alebo kliknutím na tento odkaz.