Pár tipov pre verejné inštitúcie ako komunikovať online v čase krízy

Od prepuknutia koronavíru sa na sociálnych sieťach darí viac konšpiračným stránkam ako oficiálnym zdrojom ministerstva zdravotníctva alebo úradu verejného zdravotníctva. Dve najväčšie šarlatánske stránky majú za posledné dva týždne viac interakcií ako štátne inštitúcie.

Pritom na stránke MZ (po včerajšku už funguje) a UVZ nájdete množstvo dôležitého obsahu ku koronavíru, od aktuálnych informácií až po rady ako sa chrániť pred vírusom. Bohužiaľ, jednotlivé posty majú nanajvýš pár desiatok zdieľaní a tým pádom veľmi nízky dosah (okrem jedného virálnejšieho videa).

Je jasné, že oficiálny obsah bude vo viralite oproti konšpiráciám vždy ťahať za kratší koniec. Preto sa v tejto situácii doslova žiada, aby sa štátne inštitúcie nespoliehali len „copy-paste“ postovanie oficiálneho obsahu a na organický dosah, ale využívali aj trochu kreatívnejšie metódy šírenia potrebných informácií v online priestore. Tu je pár tipov:

Platený a cielený obsah

Sponzoring aspoň najdôležitejších postov z pohľadu verejného zdravia by malo byť na sociálnych sieťach úplnou samozrejmosťou. Za pár tisíc eur dokážu verejné inštitúcie zasiahnuť stovky tisíc ľudí a zároveň tak podporiť aj organický dosah. Zároveň vedia informácie presne cieliť na vybrané skupiny ľudí, napr. na ľudí z okolia potvrdených prípadov.

Keď sa však pozriete do knižnice reklám, výsledok je žalostný. Nula sponzorovaných postov ku koronavírusu na stránke ministerstva a aj úradu verejného zdravotníctva. Tomu síce aktuálne beží online kampaň, ale na podporu očkovania. Nie, že by bojovať proti mýtom o očkovaní nebolo treba, ale v čase potenciálnej epidémie, by mala byť prioritou skôr niečo iné.

Ako pozitívny príklad môže slúžiť magistrát Bratislavy, ktorý oficiálne informácie ku koronavírusu aktívne sponzoruje, čo sa ukazuje aj na ich číslach interakcií. Dokonca má posty aj v angličtine pre cudzincov.

Podchytiť vyhľadávanie informácii

Čo urobí človek, ktorý má podozrenie na koronavírus alebo hľadá informácie o opatreniach? Samozrejme, ako prvé sa spýta Google. Z tohto pohľadu sú výsledky vyhľadávania absolútne kľúčovým zdrojom informácií pre obrovské množstvo ľudí.

Núka sa preto veľmi jednoduché riešenie – na pár kľúčových slov spojených s koronavírusom si zaplatiť reklamu na oficiálne zdroje, napr. na špeciálnu sekciu webstránky ministerstva. Každý, kto s témou pandémie niečo vyhľadáva tak dostane jednotné informácie.

Dnes síce Google organicky ponúka relevantné zdroje, ale asi sa zhodneme, že komunikačným lídrom by mali byť v prvom rade verejné inštitúcie, ktoré majú najrýchlejšie a najpresnejšie informácie.

Prispôsobený obsah

Samozrejme, platenie príspevkov nie je liek na všetko, občas však stačí aj lepšie pracovať s obsahom. Namiesto kopírovania dlhých tlačových správ pripraviť infografiku, prípadne pracovať s memečkami. Nie, verejné inštitúcie sa nemusia hrať na Zomri, úplne stačí spraviť jednoduchý vizuál s výzvou na zdieľanie.

O využití iných kanálov ani nehovorím. Poslanie sms so základnými informáciami je určite dobrý krok (aj keď s textom sa dalo viac pohrať), ale takouto jednorázovou akciou by to končiť nemuselo. Napríklad NHS vo Veľkej Británii pripravila správu, ktorú viete zdieľať so svojimi známymi priamo cez Whatsapp.