Matovičov Facebook je zatiaľ len „populist-lite“
08/04/2020
Igor Matovič je známy svojím aktívnym vystupovaním na sociálnych sieťach. Z jeho osobného profilu na Facebooku denne komunikuje témy, názory, postoje, ale aj úplne bežné záležitosti z prostredia rodiny či priateľov.
Jeho nevšedná komunikácia poskytla zaujímavý námet pre mňa a mojich kolegov, študentov katedry politológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského. Rozhodli sme sa preskúmať populistické tendencie v Matovičovej komunikácii na Facebooku počas trvania “Koronakrízy“. Toto obdobie sme ohraničili na dobu dvoch mesiacov počnúc dňom, kedy sme na Slovensku zaznamenali prvý výskyt tohto ochorenia (6.3.2020), končiac zhruba dva mesiace na to (14.5.2020).
Zamerali sme sa na FB príspevky z tohto obdobia a prostredníctvom metódy kvalitatívnej obsahovej analýzy sme ich následne kódovali do skupín, ktoré sme si vopred definovali. Tento prístup uplatňuje takzvaný theory-driven princíp, kedy nami vopred definované kategórie predstavovali to, čo sme v týchto príspevkoch hľadali. V prípade komunikácie premiéra Matoviča to boli populistické tendencie a naratívy.
Na základe autorov ako Mudde, Taggart, Kaltwasser, McDonnel či Albertazzi sme sformovali kategórie, alebo presnejšie, dimenzie, z ktorých sa skladal skúmaný koncept populizmu. Tieto kategórie potom zahŕňali kódy, ktorými sme kódovali text príspevkov premiéra Matoviča a identifikovali v nich sklony k populistickým tendenciám.
Príklad:
,,Kočky išli spať tak prišla naša chvíľka na trochu vínka…“ (11.5.2020)
,,Netešte sa s nuly cez sviatok vírus nerobí“ (9.5.2020)
Príklad:
„Myslím, že Pellegríniho chránenec Kajetán Kičura včera dostatočne rýchlo pochopil, s kým má do činenia. Nemôže mi len tak klamať do očí a škôlkarskými výhovorkami obhajovať zločin. Za trestuhodné správanie bude dnes na vláde zo svojej funkcie odvolaný a bude sa zodpovedať pred zákonom.“ (23.3.2020)
„Chcem ubezpečiť všetkých, ktorí si dovidia ďalej od nosa, že o prípadnom otváraní ďalších obchodov, či otváraní škôl a reštaurácií budú rozhodovať tí istí ľudia čo naposledy = elitný tím špičkových slovenských epidemiológov, infektológov a verejných zdravotníkov. Ešte inak – nebude o tom rozhodovať žiaden politik, akokoľvek by chcel …“ (10.4.2020)
Príklad:
„Cítim sa ako zbitý pes. Za posledný týždeň si do mňa buchol už aj posledný trkvas, len preto, lebo opakovane hovorím bŕŕŕ… môžu nám ešte buchnúť osady,(…). (16.4.2020)
„(…) je správne naďalej chrániť ľudí na Slovensku (dajte smajlíka) alebo už môžeme bez akejkoľvek kontroly púšťať ľudí na Slovensko (dajte nahnevaného)?” (1.5.2020)
Príklad:
„Situácia je vážna, prosím, nebláznime! … to je názov dnešnej TB o 15:30. Verím, že po zverejnených informáciách prestane opakované blúznenie našich koaličných partnerov o otváraní obchodov či škôl hneď po Veľkej noci a zľahčovanie ochorenia Covid-19 na nejakú chrípku.“ (8.4.2020)
Príklad:
,,Môj prvý skalp Kajetán….“ (21.4.2020)
,,Máme čistú dušu za ministra…konečne.“ (26.4.2020)
Statusy Igora Matoviča o ňom prezrádzajú najmä tri skutočnosti:
Na základe statusov z pozorovaného obdobia je z nášho hľadiska možné označiť Matoviča za akéhosi „populist-lite“ politika, teda politika využívajúceho (zatiaľ) nie príliš konfrontačný, typický populizmus, aký možno napríklad sledovať u jeho náprotivku v Maďarsku, ale skôr jeho menej perfídnu stránku, ktorá je však nepochybne istým druhom populizmu. Bude zaujímavé sledovať, ktoré populistické motívy budú u Matoviča prevládať v nasledujúcom období, najmä po posledných medializovaných kauzách ohľadom diplomoviek, po ktorých sa v súčasnosti dostáva do prvých sporov s médiami.
Autori textu:
Monika Michalcová, Katarína Vavrovičová, Peter Blasbalg
Máte záujem o bezplatný komunikačný audit?
Kontaktujte nás:
Email: toth@katedrakomunikacie.sk
Mobil: +421 908 169 879
Nechcete zmeškať novú analýzu?
Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.