Kto z nových poslancov EP minul na facebookovú reklamu najviac?
06/30/2019
Facebook nedávno spustil knižnicu politických reklám, ktorá zahŕňa aj všetky sponzorované príspevky politických strán, jednotlivých politikov a stránok, ktoré šíria politický obsah. Keďže tieto dáta umožňujú unikátny pohľad na to, ako slovenskí politici využívajú Facebook, stiahli sme si celú databázu a trocha sa v nej pohrabali. V prvej časti sme sa pozreli na politické strany, teraz sa bližšie zameriame na nových europoslancov.
Opäť platí, že verejný profil na Facebooku mal každý jeden z úspešných kandidátov a zároveň si platili aj za sponzoring príspevkov. Od spustenia databázy (koncom marca) až do polovice júna minuli noví europoslanci na facebookovú reklamu cez 60-tisíc eur. Do tejto sumy nie sú, samozrejme, zarátané výdavky iných profilov, napr. politických strán, ktoré kandidátov podporovali. Celkovo výdavky na reklamu na najväčšej sociálnej sieti v eurovoľbách mohli dosiahnuť nižšie stovky tisíc eur.
Zo všetkých kandidátov do Európskeho parlamentu minul najviac na sponzoring príspevkov Vladimír Bilčík z koalície PS a Spolu, za necelé dva mesiace prekročil ako jediný úroveň 10-tisíc eur. V k tejto hranici sa priblížil aj kotlebovec Milan Uhrík a Michal Šimečka z koalície PS a Spolu.
Naopak najmenej na reklamu z úspešných kandidátov minuli Miroslav Číž zo Smeru a Eugen Jurzyca zo SaS, okolo troch stoviek eur. Samozrejme, toto číslo hovorí len o výdavkoch na Facebooku, nie o celkových nákladoch na kampaň.
Kandidát | Politická strana | Budget (€) | Paid posts | All posts | Enagegement |
---|---|---|---|---|---|
Vladimír Bilčík | PS / Spolu | 11286 | 338 | 145 | 13370 |
Milan Uhrík | ĽSNS | 9783 | 5 | 111 | 203267 |
Michal Šimečka | PS / Spolu | 9437 | 158 | 138 | 82438 |
Michal Wiezik | PS / Spolu | 6834 | 55 | 112 | 45891 |
Ivan Štefanec | KDH | 6723 | 13 | 235 | 23344 |
Martin Hojsík | PS / Spolu | 5392 | 75 | 111 | 35858 |
Robert Hajšel | Smer-SD | 3774 | 41 | 45 | 4291 |
Peter Pollák | OĽANO | 3579 | 21 | 148 | 102170 |
Miriam Lexman | KDH | 2287 | 12 | 94 | 15488 |
Monika Beňová | Smer-SD | 1393 | 59 | 152 | 104982 |
Miroslav Radačovský | ĽSNS | 688 | 17 | 36 | 32249 |
Lucia Ďuriš Nicholsonová | SaS | 623 | 62 | 168 | 31717 |
Eugen Jurzyca | SaS | 340 | 22 | 88 | 4738 |
Miroslav Číž | Smer-SD | 248 | 4 | 12 | 1164 |
Pozreli sme aj na engagement jednotlivých profilov, teda reakcie, komentáre a zdieľania príspevkov. V tomto porovnaní dominuje jednoznačne Milan Uhrík s viac ako 200-tisíc interakciami. Cez sto tisíc sa dostal aj Peter Pollák a Monika Beňová.
Bohužiaľ, nie je možné povedať, ako vynaložené peniaze súvisia s počtom interakcií, keďže časť nových poslancov využívalo aj „dark posty“, teda príspevky, ktoré nie sú na stránke viditeľné a zobrazia sa len vybranej cieľovej skupine. Engagement týchto príspevkov nie je viditeľný a nedá sa teda povedať, ktorý poslanec má najlepší pomer peniaze versus likes.
Na záver sme sa pozreli aj na opačnú stranu spektra, teda na neúspešných kandidátov do EP. Z pohľadu vynaložených prostriedkov je na tom najhoršie kandidát Most-Híd Norbert Kurrila, ktorý len na FB dal bezvýsledne 7 a pol tisíc eur. Podobne aj Peter Puškár so SĽS, ktorý opäť vo voľbách pohorel. Pritom len traja úspešne zvolení poslanci minuli viac ako on.
Kandidát | Politická strana | Budget (€) | Paid posts | All posts | Enagegement |
---|---|---|---|---|---|
Norbert Kurilla | Most - Híd | 7503 | 35 | 82 | 8274 |
Peter Puškár | SĽS Andreja Hlinku | 6875 | 151 | 102 | 4176 |
Igor Melicher | Smer-SD | 6150 | 63 | 106 | 22768 |
Všetky dáta v surovom stave si môžete stiahnuť tu.
Máte záujem o bezplatný komunikačný audit?
Kontaktujte nás:
Email: toth@katedrakomunikacie.sk
Mobil: +421 908 169 879
Nechcete zmeškať novú analýzu?
Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.