Facebook zverejňuje dáta

08/28/2021

Čo ľudia najviac vidia na Facebooku? Na túto otázku bolo nemožné odpovedať, pretože sociálna sieť doteraz tieto dáta skrývala. Rastúci tlak na jeho transparentnosť to však zmenil a prvýkrát zverejnil rebríček „najvidenejších“ príspevkov na sieti.

Podľa zverejnených dát medzi najsledovanejšie odkazy a domény na FB v USA za obdobie apríl-jún patria napríklad stránky Green Bay Packers, web predávajúci produkty CBD, YouTube, LADBible, alebo UNICEF.

Zaujímavé však sú dáta, ktoré ukazujú, že najsledovanejší obsah predstavuje malú časť toho, čo ľudia vidia na svojich účtoch – menej ako 1/10 percenta všetkého obsahu – keďže naše newsfeedy sú personalizované.

Facebook tvrdí, že až 57% príspevkov, ktoré ľudia vidia, pochádza od ich priateľov alebo rodiny a 87% neobsahuje odkazy na weby.

FB zatiaľ zverejňuje iba údaje o obsahu, ktorý videli americkí používatelia, ale v pláne je rozšírenie do ďalších jazykov a iných typov obsahu.

Zverejnením týchto dát FB rieši problém s rebríčkami založenými na interakciách. Tie sú totiž jediným dostupným údajom pre výskumníkov a dlhodobo v nich dominuje obsah na hrane, napríklad dezinformácie či príspevky krajne pravicových skupín.

Facebook sa bránil, že rebríčky založené len na interakciách sú skresľujúce a dôležitý je skôr dosah príspevkov a počet videní. Aj keď tie dáta vyvracajú, že by najviditeľnejšími príspevkami boli dezinformácie, neznamená to však, že tým sa na FB dobre nedarí a že jeho nastavenie ich šírenie nepriamo nepodporuje.

Viac o téme si prečítate tu: https://transparency.fb.com/data/widely-viewed-content-report/

Chcete vedieť naše know-how či potrebujete riešenie na mieru?

Dohodnite si s nami krátky videohovor:

Email: toth@katedrakomunikacie.sk

Mobil: +421 908 169 879

Nechcete zmeškať novú analýzu?

Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.


Informácie o spracúvaní osobných údajov. Z odberu sa môžete odhlásiť kedykoľvek kliknutím na odkaz v pätičke newslettra alebo kliknutím na tento odkaz.