Dáta odhalia, ktorý influencer ovplyvňuje správanie vašej cieľovky

15. September 2020

Influencer marketing je jedným z najväčších svetových trendov. Značky a organizácie využívajú ako komunikačné kanály profily celebrít, youtuberov či kohokoľvek, kto má vo svojej online komunite vplyv, aby cez ne promovali seba či svoje produkty. Spolu s neraz obrovským dosahom tak získavajú vyjadrenie podpory od niekoho, kto je v danej komunite rešpektovanou autoritou.

Veľa značiek však robí pri nadväzovaní spoluprác s influencermi jednu základnú chybu. Vyberajú si podľa počtu sledovateľov alebo dosahu príspevkov a nie podľa toho, či a ako zasahujú cieľovú skupinu ich značky. Pritom, často počtom followerov menší influenceri môžu mať v konkrétnej skupine klientov alebo zákazníkov výrazne väčší vplyv ako známe celebrity či športovci.

Ako vybrať influencera?

Odpoveďou je analýza na prvý pohľad skrytých dát zo sociálnych sietí, ktorá na základe reálneho správania cieľovky presne identifikuje, kto je v danej skupine osobnosť s reálnym vplyvom. Funguje na jednoduchom princípe zistenia afinity k vybraným influencerom, ale funguje rovnako dobre aj pri odhalení náklonosti k médiám alebo ku konkurencii. Výsledná afinita sa následne porovná so zvyškom spoločnosti a výsledné číslo ukazuje, koľkokrát má cieľovka značky bližšie k osobe ako bežná populácia.

Najlepšie je to ilustrovať na konkrétnom príklade siete bratislavských reštaurácii PHO. Na základe stiahnutých dát 100 TOP fanúšikov na ich facebookovom profile sa dá presne zistiť, kto je pre ich zákazníkov najväčším influencerom alebo najsledovanejším médiom. Na ukážku výsledkov analýzy sme vybrali 6 influencerov a 6 médií.

Ako vidieť na obrázku nižšie, absolútnym top influencerom pre komunitu fanúšikov PHO je foodbloger Čoje, ktorého stránku lajkujú až 24krát častejšie ako zvyšok populácie. Afinitu majú výraznejšiu aj napr. ku komikovi Ferovi Joke alebo Sajfovi. Naopak, zákazníkov tejto siete vietnamských rešturácii neoslovuje Attila Végh alebo youtuber Gogo.

Z médií najviac sledujú Forbes, výraznejšie viac ako iné médiá aj Denník N alebo Refresher. Dáta však zároveň ukazujú, že mať inzerciu či PR spoluprácu s denníkom Pravda sa pre PHO neoplatí, keďže ich zákaznici niektoré média sledujú omnoho menej ako zvyšok spoločnosti.

Vybraní influenceri a médiá vyššie sú len príkladmi, na základe zozbieraných dát sa dá zistiť afinitu v podstate ku komukoľvek alebo čomukoľvek. Značky či firmy sa už nemusia spoliehať len na intuíciu alebo veľké prieskumy verejnej mienky. Analýza dát zo sociálnych sietí totiž znamená nielen väčšiu efektivitu pri nadväzovaní spoluprác s influencermi a médiam, ale zároveň aj výrazne väčší vplyv na správanie cieľovej skupiny.

Máte zaújem o bezplatný komunikačný audit?

Kontaktujte nás:

Email: toth@katedrakomunikacie.sk

Mobil: +421 908 169 879

Nechcete zmeškať novú analýzu?

Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.


Informácie o spracúvaní osobných údajov. Z odberu sa môžete odhlásiť kedykoľvek kliknutím na odkaz v pätičke newslettra alebo kliknutím na tento odkaz.