Čo sa páči hovorcom?

Naše správanie na sociálnych sieťach o nás veľa prezrádza. Každý like, status či interakcia odzrkadľujú osobnosť, správanie, preferencie či priority. Na tomto základe je postavená aj metóda merania tzv. afinity skupiny, ktorá na základe aktivity (v tomto prípade likes na Facebooku) jednotlivých členov ukazuje, aká veľká je náklonnosť – afinita – celej skupiny ku konkrétnym témam či subjektom v porovnaní so zvyškom spoločnosti. Jednoducho povedané, o koľkokrát viac lajkujú členovia skupiny danú stránku oproti ostatným (viac k metodológií tu).

V rámci testovania som využil túto zaujímavú metódu na skupine slovenských hovorcov, konkrétne členov Asociácie hovorcov Slovenska, ktorej som zároveň členom. Stiahol som všetky page likes každého jej člena, samozrejme, len tie verejne prístupné a navyše anonymizované. Celkovo som pracoval so skupinou dát od 48 hovorcov, ktorí mali spolu lajknutých takmer 10-tisíc stránok. Stránky som zaradil pre prehľadnosť do troch kategórií, vždy ide o zoznam len desiatich s najvyššou afinitou, celkovo bolo stránok omnoho viac.

Médiá

Z médií majú slovenskí hovorcovia najvyššiu afinitu v porovnaní so zvyškom slovenskej spoločnosti neprekvapivo k dvom stránkam – medialne.sk a omediach.com. Zo spravodajských médií má najvyššiu dôveru medzi hovorcami RTVS, nasledujú viac biznisovo orientované média ako Forbes, Trend a HN. Pochopiteľne aj ostatné médiá sú v porovnaní so zvyškom užívateľov afinitnejšie, keďže pre hovorcov sú súčasťou každodennej práce, a nie sú len ich pasívnymi konzumentami.

Spoločnosť

V tejto kategórií sa vysoko umiestnilo viacero charitatívnych či nadačných stránok, suverénne najvyššiu afinitu z celkového datasetu dosiahla stránka, pre mňa neznámeho občianskeho združenia, Pomoc človeku. Celkovo sa vysoko umiestnili ešte recesistické stránky Zomri a Cynická obluda, plus dnes aktuálny festival Pohoda. Vyzerá to, že účasť hovorcov tam bude celkom slušná :).

Politika

Na záver som si nechal najzaujímavejšiu časť politických fanpages. Najvyššiu afinitu z politických strán dosiahlo Progresívne Slovensko, z kandidátov na bratislavského primátora Matúš Vallo. Z politikov patrí medzi najsilnejšie preferovaných premiér Pellegrini, prezident Kiska alebo predseda SaS, Richard Sulík. Pre mňa šokujúco vysoko sa dostal Ján Čarnogurský, v tomto prípade mi akékoľvek vysvetlenie chýba.

Túto analýzu preferencií hovorcov vnímam skôr ako testovanie novej metódy v praxi na skupine pre mňa blízkych ľudí. Vo všeobecnosti však môže mať v komunikácii a PR široké využitie. Môže slúžiť napr. na identifikovanie preferencií adresátov reklamy (aké médiá sledujú?) alebo na lepšie pochopenie pre spoločnosť dôležitej skupiny, či už novinárov alebo VIP klientov. Akékoľvek tipy na ďalšie možnosti využitia alebo otázky k tejto metóde uvítam v diskusii.

Ak sa vám text páčil, viac analýz a komentárov nájdete aj na mojom profile, stačí ak ma budete sledovať/followovať tu.