Skrytá zbraň Igora Matoviča alebo prečo nepotrebuje hovorcu

Najčastejšie sa pri hodnotení kampane Igora Matoviča na sociálnych sieťach skloňujú jeho dve videá z Cannes a Cypru. Málokto si však uvedomuje, že za jeho úspechom na Facebooku je dlhodobé a veľmi efektívne využitie aj iného nástroja – svojho súkromného profilu. Ten má síce iba 3,5-tisíc priateľov, ale má okrem toho viac ako 83-tisíc followerov, čím sa radí medzi najsledovanejších politikov na Slovensku.

(more…)

Pár tipov pre verejné inštitúcie ako komunikovať online v čase krízy

Od prepuknutia koronavíru sa na sociálnych sieťach darí viac konšpiračným stránkam ako oficiálnym zdrojom ministerstva zdravotníctva alebo úradu verejného zdravotníctva. Dve najväčšie šarlatánske stránky majú za posledné dva týždne viac interakcií ako štátne inštitúcie.

(more…)

Zistite, kde všade vás Facebook sleduje

Predpokladám, že každý na Facebooku zažil ten WTF moment, keď zbadal reklamu na niečo, o čom len nedávno uvažoval alebo sa o tom s niekým bavil. Nie, nie je to spôsobené tým, že by FB odpočúval naše konverzácie, úplne stačí, že dlhodobo zbiera dáta o našej online aktivite.

(more…)

3 príbehy z predvolebnej kampane

V rámci merania preferencií neexistuje nič presnejšie ako sú prieskumy verejnej mienky. Bohužiaľ, na Slovensku sa stále uplatňuje nezmyselné moratórium. Našťastie nie 50 dňové, ale aj 2 týždne pred voľbami sú dostatočne dlhé obdobie, aby výraznejšie pohli s preferenciami strán. Navyše, keď pred minulými parlamentnými voľbami bola ešte dva týždne pred voľbami nerozhodnutá približne tretina voličov.

Práve preto sme začali od októbra 2019 zbierať online dáta až do dňa volieb. V čase, keď niekoľko dní pred voľbami nie sú k dispozícii čísla z prieskumov, môžu ukázať, ako sa hýbu voličské hlasy nerozhodnutých.

(more…)

Ako státisíce ľudí prezradili svoje politické názory

Predstavte si, že vás na ulici osloví neznámy muž a spýta sa vás, čo si myslíte o registrovaných partnerstvách alebo o interupciách. Predpokladám, že by ste ho poslali do kelu, že čo mu je do toho.

Teraz si predstavte, že sa vás to isté, spolu s ďalšími desiatkami politických otázok, spýta webová stránka volbydoparlamentu.sk, za ktorou stoja dvaja verejne neznámi programátori. Už 200-tisíc ľudí nemalo problém odpovedať na všetky otázky, pätina z nich aj so svojou emailovou adresou a ešte web aj zdieľať so svojimi známymi na sociálnych sieťach.

(more…)

Absolútnym Zomri sa stáva…

Presne pred rokom sme začali zbierať podrobnejšie dáta o politických príspevkoch na facebookovej stránke Zomri. Prečo práve Zomri? Dva dôvody. Ide o suverénne najvplyvnejšiu FB stránku, ktorá komentuje politiku a má na ňu značný vplyv. Len za rok 2019 sa na Zomri objavilo 3771 príspevkov, ktoré sa venovali niektorému zo slovenských politikov a dokopy tieto príspevky nazbierali viac ako 10-miliónov komentárov, reakcií alebo zdieľaní. Druhým dôvodom bolo, že sme fanúšikovia stránky a jej sledovanie nás proste baví :-).

(more…)

5 lekcií z predvolebnej kampane v UK

Voľby vo Veľkej Británii boli veľmi dobrou ukážkou trendov v predvolebných kampaniach, hlavne v oblasti online marketingu a sociálnych sietí. Dal som preto dokopy pár poznámok z článkov a štúdií, spolu s linkami na pôvodné zdroje. Určite bude zaujímavé sledovať, ako tieto trendy ovplyvnia nadchádzajúce parlamentné voľby na Slovensku.

(more…)

Veľká analýza fanúšikov politických strán

V posledných týždňoch sa medzi politickými stranami naplno rozbehla predvolebná kampaň. Nielen medzi opozíciou a koalíciou, ale aj medzi stranami, ktoré bojujú o podobné voličské skupiny. Viditeľné je to najmä na sociálnych sieťach, ktoré sú pre strany jedným z hlavných komunikačných kanálov.

(more…)

Ako epidemiológia pomáha bojovať proti šíreniu dezinformácií

V poslednej dobe sa do popredia skúmania sociálnych a ekonomických vzťahov dostáva analýza sietí (network analysis). Jednou z oblastí, kde analýza vzťahov medzi rôznymi aktérmi môže byť výrazne užitočná, je boj proti dezinformáciám. Tým sa najlepšie darí na sociálnych sieťach, ktorých základ je sám o sebe založený na komunikácii navzájom prepojených používateľov. Facebook či Twitter sú v podstate jednou veľkou sieťou, ktorej podoba výrazne ovplyvňuje ako sa nej fake news šíria.

(more…)