Politika sa deje na Facebooku a hejt znova víťazí

01/31/2022

Sociálne siete sú dnes jednou z mála ciest, ako priamo komunikovať s ľuďmi a dostávať spätnú väzbu. Niet sa preto čo čudovať, že politika sa deje na Facebooku alebo Instagrame a kto chce byť v obraze, zistiť najnovšie protiepidemiologické opatrenia alebo vedieť kto nakúpil alebo nenakúpil testy, nemal by sociálne siete vynechať.

Keďže Facebook a Instagram dnes patria medzi hlavné komunikačné kanály politikov a politických strán, na základe dát za rok 2020-2022 sme zostavili rebríček politikov s najvyšším počtom interakcií (reakcie, komentáre a zdieľania) a rebríček výdavkov politických strán za reklamu na sociálnych sieťach.

Najúspešnejší politici na Facebooku (2020-2022)
zdroj: Katedra Komunikácie

Minuloročné prvenstvo najúspešnejšieho politika v počte interakcií si obhájil poslanec Smeru, Ľuboš Blaha. Na jeho facebookovom profile sa hejt a dezinformácie udomácnili a pretože sa takémuto obsahu na sociálnych sieťach darí najviac, výsledok nie je prekvapivý. Druhé miesto obsadil predseda hnutia OĽaNO a terajší minister financií, Igor Matovič, ktorý s nami okrem politického obsahu pravidelne zdieľa hlášky z domáceho prostredia či fotky nových domácich miláčikov.

Štvrté miesto v rebríčku patrí najsledovanejšiemu europoslancovi Milanovi Uhríkovi, ktorý na svojom FB šíri primárne extrémistický obsah a počas epidémie koronavírusu a zákazu zhromažďovania vyzýval občanov na protesty proti pandemickým opatreniam.

Medzi TOP 10 politikov, ktorých príspevky oslovujú stovky tisíc voličov a nastoľujú mediálnu agendu patrí tiež Robert Fico, Milan Mazurek, Andrej Danko alebo poslanec strany Život-NS, Tomáš Taraba, ktorý na svojom profile negatívne komentoval výzor dcéry prezidentky Čaputovej. Áno, aj taký obsah Vás dokáže vyšvihnúť do top 10 politikov v počte interakcií.

Na týchto dátach je vidieť, ako dezinformácie či kontroverzný obsah dominujú na sociálnych sieťach a výrazne predbiehajú konsenzuálnejšiu komunikáciu. Zároveň to nepriamo motivuje aj ostatných politikov zdieľať so svojim „publikom“ emotívnejšie a negatívnejší obsah.

Neplatí to však univerzálne. Opačným príkladom na prácu so sociálnymi sieťami by mohla byť prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá je dlhodobo na sieťach jednou z najúspešnejších osobností z pohľadu interakcií. Navyše, krátko pred Vianocami spustila videoseriál o sociálnych sieťach a kritickom myslení, ktorým reaguje na to, ako hlboko zasiahli sociálne siete do našich životov.

OĽaNO dalo na FB reklamu viac ako 70-tisíc eur a prišlo o 10-tisíc fanúšikov

Komunikácie na sociálnych sieťach sa dnes nezaobíde ani bez výdavkov na reklamu. Z verejne dostupných zdrojov vyplýva, že za inzerciu na Facebooku zaplatil za posledný rok suverénne najviac medzi politikmi Ľuboš Blaha. Do rebríčka desiatich politikov, ktorí najviac utrácajú za facebookové reklamy, sa dostali aj Robert Fico, Milan Uhrík alebo Ladislav Kamenický.

Odlišná je situácia vo facebookovej reklame financovanej zo straníckych pokladníc. Prvenstvo má hnutie OĽaNO, ktoré do reklamy investovalo takmer 75-tisíc eur. Aj napriek pomerne vysokému rozpočtu na Facebookovú reklamu zažíva hnutie pokles preferencií , ktorý sa odrazil aj na výsledkoch hnutia na najväčšej sociálnej sieti masívnym odlivom fanúšikov z ich stránky. Od začiatku tohto roka sleduje profil takmer o 10-tisíc ľudí menej.

Výdavky politických strán na reklamu 2021-2022
zdroj: Katedra Komunikácie

Pri predpokladanom vývoji sociálnych sieti to bude z dlhodobého hľadiska jeden z najvyužívanejších kanálov pre komunikáciu politikov a „robenie“ politiky. Rebríček politikov na sociálnych sieťach však nevypovedá o relevantnosti ich obsahu ale nastavuje zrkadlo tomu, ako takáto komunikácia funguje. Umiestnenie v rebríčku si väčšina politikov zabezpečila tým, že prišli na princíp fungovania Facebooku. Obsah vyvolávajúci silné emócie či kontroverzie, kvantita príspevkov a sponzoring sú tajomstvom úspechu.

Nechcete zmeškať novú analýzu?

Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.