Ako sme na protestoch šírili pravdu o očkovaní

11/19/2021

V stredu 17. novembra sa v Bratislave uskutočnili dva protesty organizované fašistickými stranami. ĽSNS mala ten svoj pre parlamentom, Republika na Šafárikovom námestí. Keďže sme predpokladali, že veľkú časť účastníkov oboch protestov tvoria nezaočkovaní, rozhodli sme sa na Katedre Komunikácie vstúpiť do ich uzavretých bublín a šíriť na nich osvetu o očkovaní.

Ale keďže aj naša odvaha má svoje limity, našu očkovaciu propagandu sme šírili radšej virtuálne cez sociálne siete a ich možnosť microtargetingu, teda cielenia aj na veľmi malé skupiny. Využili sme totiž možnosť geografického cielenia na Facebooku a pripravili osvetovú kampaň šitú na mieru účastníkov protestov tak, že vybrané príspevky sa zobrazili práve ľuďom na protestoch. Teda keď si ich účastník počas nudného prejavu Kotlebu či Uhríka na svojom telefóne Facebook alebo Instagram, zobrazil sa mu náš príspevok. Microtargeting využitý na dobrú vec 😊.

Samozrejme, preniknúť do antiočkovacej bubliny je jedna vec, ale v ceste nám stále ešte kognitívna dizonancia, teda odmietanie informácií, ktoré sú v opozícii voči nášmu názoru. Zvolili sme také copy, ktoré by mohlo osloviť práve účastníkov protestov.

Stránku sme nazvali „Pravda o očkovaní“ a v textoch sme využili wording, ktorý je príznačný práve pre dezinformačné skupiny. Dokonca sme upravili aj nadpisy článkov, aby nám antivaxerov nevyplašili. Tu je pár príkladov:

A ono to zafungovalo. Dokonca tak, že sme sami zostali brutálne prekvapení. Za pár hodín sme za necelých 50 eur zasiahli cez 12-tisíc ľudí, mali 19-tisíc zobrazení a takmer 5-tisícový engagement.

A čo bolo najlepšie – cez príspevky sa na konkrétne články prekliklo 2 145 ľudí, čo znamenalo preklikovosť na neuveriteľnej úrovni 10,75% (na článok si klikol viac ako každý desiaty) a cenu za klik vo výške 2 centov.

Samozrejme, čísla prevyšujú počet účastníkov protestov. Jednak preto, lebo v geografickej oblasti, na ktorú bola cielená reklama sa premleli nielen účastníci protestov. A zároveň príspevky sa stali virálnymi, čím zasahovali aj ľudí z bublín protestujúcich, aj keď neboli na mieste.

Preklik však nesmeroval na dezinformačné zdroje, ako možno protestujúci očakávali, ale na dôležité články relevantných médií, ktoré vysvetľovali dôležitosť očkovania alebo nebezpečenstvo následkov Covid-19. Tu sú opäť príklady:

Následne sme sa ešte trochu pohrali s remarketingom a kuli železo za horúca. Ľuďom čo si prečítali naše články sme hneď ukázali príspevkov s odkazom na registráciu na očkovanie. Cez 50 sa ich aj reálne prekliklo na registračný formulár, zostáva len veriť, že sa niekto aj reálne prihlásil.

Nie sme naivní a neveríme, že by jeden článok, ktorý vyvracia najčastejšie mýty o očkovaní zrazu presvedčil zarytého antivaxera. Keď už nič iné, aspoň sme pár tisíc ľuďom doručili správy, ktoré sa do ich bubliny často nedostanú. A zároveň sa presvedčili ako jednoduché je šíriť dezinformácie. Stačí správne konšpiračne ladený text a zrazu dosahujete v kampani nevídané čísla ☹.

Najzaujímavejšie pre nás bolo, že jeden z príspevkov sa stal dokonca virálnym a viac ako polovicu svojho dosahu získal vďaka jeho zdieľaniu v komunite antivaxerov. Zároveň nám začali narastať fanúšikovia stránky (bez sponzoringu) a dnes má takmer 600 fanúšikov už.

Keďže si nerobíme ilúzie o tom, že by všetci ľudia reálne aj čítali prelinkované články, ide skôr o smutnú vizitku toho, ako funguje algoritmus FB. Stránka nazvaná Pravda o očkovaní sa proste šíri aj sama, už bez akejkoľvek kampane. Aspoň, že príspevky na nej vedú k dôležitým informáciám.

Chcete vedieť naše know-how či potrebujete riešenie na mieru?

Dohodnite si s nami krátky videohovor:

Email: toth@katedrakomunikacie.sk

Mobil: +421 908 169 879

Nechcete zmeškať novú analýzu?

Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.


Informácie o spracúvaní osobných údajov. Z odberu sa môžete odhlásiť kedykoľvek kliknutím na odkaz v pätičke newslettra alebo kliknutím na tento odkaz.