5 lekcií z predvolebnej kampane v UK
12/17/2019
Voľby vo Veľkej Británii boli veľmi dobrou ukážkou trendov v predvolebných kampaniach, hlavne v oblasti online marketingu a sociálnych sietí. Dal som preto dokopy pár poznámok z článkov a štúdií, spolu s linkami na pôvodné zdroje. Určite bude zaujímavé sledovať, ako tieto trendy ovplyvnia nadchádzajúce parlamentné voľby na Slovensku.
Ak bola táto kampaň v niečom výnimočná, tak v tom, že fake news sú nový štandard. V podstate všetky strany využili v kampani dezinformačné techniky ako vytváranie falošných webových stránok alebo lokálnych novín. Konzervatívci napríklad vytvorili stránku nazvanú “labourmanifesto.co.uk”, ktorá sa tvárila ako oficiálna stránka labouristov a obsahovala viaceré už vyvrátené klamstvá o ich programe. Následne labouristi spravili to isté na “thetorymanifesto.com”. Výsledkom je pokračujúca erózia dôvery v akékoľvek informácie:
https://www.nytimes.com/2019/12/10/world/europe/elections-disinformation-social-media.html
Značná časť kampaňového obsahu sa šírila na neoficiálnych alebo recesistických facebookových stránkach, za ktorými stoja buď priamo členovia politických strán alebo ich priaznivci. Ich úlohou bolo zdieľať a šíriť kampaňové posolstvá. Stránky ako Get Britain Out alebo Very Brexit Problems zasiahli milióny voličov, pričom len s menom predsedu labouristov Jeremyho Corbyna existuje viac ako 100 facebookových stránok:
Aj pre rozhodnutie Marka Zuckerberga nelimitovať politickú reklamu, patril Facebook v UK kampani k najdôležitejším komunikačným nástrojom. Podľa Financial Times len Konzervatívna strana mala v kampani viac ako 12-tisíc reklám na tejto sociálnej sieti, celkovo ich počet dosiahol 25-tisíc. Pred koncom kampane dokonca konzervatívci spustili neuveriteľných 2600 reklám len za jeden deň!
https://www.ft.com/content/c1358d62-1522-11ea-9ee4-11f260415385
Facebook viackrát potvrdil, že bude na news feede preferovať obsah z groups, teda z blízkeho okolia používateľov, na úkor príspevkov stránok. Podľa monitoringu BBC sa veľká časť politických diskusií počas kampane odohrávala práve v rámci malých lokálnych skupín. V rámci organického šírenia obsahu sa tak členstvo v týchto skupinách stáva veľmi dôležitým.
https://www.bbc.com/news/election-2019-50785051
Väčšinový systém volieb zložený zo stoviek menších obvodov praje microtargetingu, teda využívaniu facebookových reklám zameraných na veľmi malé segmenty voličov. Z desiatok tisíc reklám iba 48 zasiahlo viac ako milión používateľov, väčšina bola zacielených iba na špecifické skupiny v rozsahu tisícok voličov. Pekný príklad využitia microtargetingu v jednom takomto volebnom obvode nájdete v tejto štúdii:
Máte záujem o bezplatný komunikačný audit?
Kontaktujte nás:
Email: toth@katedrakomunikacie.sk
Mobil: +421 908 169 879
Nechcete zmeškať novú analýzu?
Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.